Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att varje arbetsgivare är skyldig att arbeta med arbetsmiljöfrågor på ett systematiskt, regelbundet och planmässigt sätt. Huvudpunkterna i det systematiska arbetsmiljöarbetet (S A M) kan kortfattat beskrivas på följande sätt:
- Upprätta en arbetsmiljöpolicy där ni beskriver hur ni vill att arbetsförhållandena ska vara på arbetsplatsen.
- Skapa rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet.
- Fördela arbetsmiljöuppgifter och se till att de som får dessa uppgifter också får tillräckliga befogenheter, resurser och kunskaper i arbetsmiljöfrågor.
- Undersök arbetsförhållandena vilket kan ske exempelvis genom arbetsmiljörond.
- Gör en riskbedömning.
- Åtgärda de risker som framkommit och som kräver omedelbara åtgärder.
- Gör en handlingsplan för de åtgärder som inte genomförs omedelbart.
- Kontrollera genomförda åtgärder.
- Gör en årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet.