- Kunskap. Skaffa dig kunskap om vilka regler och krav som gäller för den verksamhet som företaget bedriver. En stor del av reglerna är allmänna och gäller i alla typer av verksamhet men det finns också sådana föreskrifter som riktar sig särskilt till vissa branscher eller verksamheter. Chefer i organisationen med ansvar för arbetsmiljöfrågor måste ha tillräckliga kunskaper för att kunna leva upp till ansvaret. Arbetstagare måste ha kunskaper om risker i arbetsmiljön, om hur arbetet kan utföras på ett säkert sätt samt om hur och när skyddsutrustning ska användas.
- Rutiner. Skapa rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet så att inget glöms bort eller faller mellan stolarna. Rutinerna måste i många fall vara skriftliga.
- Metod. Ansvaret är så omfattande att det inte är möjligt att leva upp till utan att använda en lämplig metod. I Arbetsmiljöverkets förskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete finns närmare beskrivet hur arbetet ska gå till.
- Uppgiftsfördelning. Arbetsgivaren ska fördela uppgifterna i verksamheten så att i första hand chefer och arbetsledare får i uppgift att verka för att risker i arbetet förebyggs och att en säker arbetsmiljö uppnås.
- Delaktighet och samverkan. Alla på arbetsplatsen har ett ansvar för arbetsmiljön. Ansvaret tar sig dock olika uttryck men gemen-samt kan sägas vara ett krav på att uppträda aktsamt och hänsyns-fullt. Även om arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön så är det en nödvändig förutsättning för att kunna leva upp till arbetsmiljölagstiftningens krav, att arbetsmiljöarbetet sker i samverkan mellan arbetsgivare, arbetstagarorganisationer, arbetstagare och skyddsombud.
DELA